Stichting IRIS: ICT-coördinatoren als ambassadeurs voor blijvende digitalisering in het onderwijs

Broad Horizon werkt sinds begin 2020 samen met Stichting IRIS en helpt de stichting op weg met handige oplossingen op basis van het Microsoft 365 platform naar beter digitaal onderwijs.

Stichting IRIS is een stichting in het christelijk voortgezet onderwijs, waarbij zeven middelbare scholen zijn aangesloten. De stichting ziet leerlingen en docenten als partners in het hoe en wat van het leren. IRIS staat voor het ‘leren van morgen’. Alle scholen van de stichting hebben een ICT-coördinator, die ICT-vraagstukken aankaarten, verhelpen en die de weg naar meer digitalisering in het onderwijs leiden.

Digitalisering als blijvend succesverhaal

Digitalisering is altijd bedoeld geweest om personalisering en maatwerk in een klas mogelijk te maken. Hierdoor kan meer aandacht gegeven worden aan de kwaliteiten van de kinderen. Wij spreken met Abderrahim Chaouki en Koen Keunen (twee van de ICT-coördinatoren van Stichting IRIS) en Paul Ossewold (externe programmamanager) over de digitaliseringsslag van de afgelopen maanden en de invloed van disruptieve tijden.

Coördinatoren to the rescue
Twaalf maart 2020 begon als een normale dag. Remko den Besten (Solution Architect Team Education bij Broad Horizon) stond gepland om met de ICT-afdeling te praten over een voorzichtige integratie van Teams. Toen diezelfde dag duidelijk werd dat de scholen dicht moesten werd direct het onderwijs op afstand noodzakelijk.

Paulwe hebben direct online het  team verder opgepompt en de ICT-coördinatoren erbij betrokken. Je zag dat het groepsniveau van de ICT-coördinatoren een prioriteit werd, waardoor zij antwoorden konden geven aan de directie en docenten. Voor ons werden de coördinatoren een directe spreekbuis richting de scholen om verwachtingen te managen en informatie in te winnen.

Koenals ik terugdenk aan de week voor de scholen dichtgingen denk ik, wie had toen kunnen bedenken dat we nu allemaal alles via Teams doen? Die eerste week was het sentiment op school van, ach, waarom doen de ICT jongens zo druk met dat Microsoft Teams, over een week is de school weer open. En toen bleek dat toch even anders te lopen. We hebben het werken met Teams niet verplicht, maar wel hartelijk aanbevolen, en uiteindelijk zijn 80-85% van onze docenten vrijwillig via Teams gaan lesgeven. 

Abderrahim: de maandag dat de scholen sloten, zat ik met het MT. We hebben het gehad over wat er nodig was om het onderwijs op afstand te faciliteren, over hoe ouders en leerlingen benaderd moesten worden. Teams was hiervoor nog niet geïntroduceerd op mijn school. We zijn meteen die maandag begonnen met oefenen met Teams. Dat ging eigenlijk helemaal goed. Nu krijgen we alleen nog maar positieve berichten. Collega’s komen met waanzinnige ideeën voor het gebruik van Teams. Het blijkt veel makkelijker dan iedereen dacht.

Onderwijs na Corona 

Koen: “wij hebben een inventarisatielijstje gemaakt van, wat kan je er nou mee? Nu zien we namelijk de urgentie van bepaalde zaken in. Ik kan me nu bijvoorbeeld voorstellen dat als we straks weer terug in de klas zitten, ik Teams ook in andere situaties kan toepassen. Bijvoorbeeld voor vergaderingen met collega’s, dat is toch prettiger vanuit huis. Of voor een mentor die met een gebroken been thuis zit, maar toch wil bellen met zijn mentorklas om te kijken hoe het met ze gaat. 

Abderrahim: ik kan me ook voorstellen dat we het gaan gebruiken voor rapportvergaderingen, of tienminutengesprekken met ouders. Dan hoef je als docent niet tot 22:00 uur op school te blijven zitten. 

Paulsommige ouders hebben nu al gezegd dat hun kinderen enorm opleven van deze manier van werken, omdat ze voor het eerst zelf hun tijd mogen indelen. Het is heel belangrijk om dit soort feedback mee te nemen naar de toekomst. 

Flexibiliteit is de sleutel tot de toekomst 

Koen: we zijn ook bezig met de betekenis van de digitalisering voor het onderwijs. Zo heeft een collega een werkvormendocument geschreven over hoe je leerlingen kan activeren via Teams, met allerlei tips (speel pimpampet, gebruik digitale post-its, neem lessen op om meerdere klassen dezelfde les te geven). Je merkt steeds meer dat de docenten de smaak te pakken krijgen en ook beginnen in te zien dat digitaal lesgeven veel voordelen heeft. 

Abderrahim: de mogelijkheid tot individualisering, die willen we nog verder uitwerken. Door digitale lessen (of delen van lessen) geef je leerlingen ook het vertrouwen en de ruimte om te zeggen, ik snap dit al, ik ga dit op een ander moment doen.

Paul: als er iets is aangetoond in deze afgelopen periode, is het de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van docenten. Nu het overgrote deel van de docenten gewend is geraakt aan digitalisering, zou het zonde zijn om terug te vallen op oude gewoonten. De scholen en het bestuur moeten nu samen gaan uitkristalliseren hoe de nieuwe onderwijswereld eruit komt te zien. Hierbij kunnen ze veel leren van wat er allemaal is meegemaakt. Het zou heel mooi zijn als dat een stevige vorm krijgt.