ROTTERDAM TECHNIEK COLLEGE: DE HOLOLENS ALS BOUWSTEEN

Als je Ralph van der Meer (senior consultant bij Broad Horizon) naar de Hololens vraagt, beginnen zijn ogen te glinsteren. De Hololens maakt het mogelijk om moeilijke concepten op een eenvoudige manier te presenteren aan studenten en scholieren: “In een biologieles kan je vertellen hoe een hart anatomisch in elkaar zit, maar als je hem in de lucht hangt en we lopen eromheen en ik kan een animatie ervan maken en kleurtjes veranderen, is de kans groot dat leerlingen het sneller begrijpen.”

Ralph vertelt enthousiast over het Hololens-project dat hij samen deed met het Rotterdam Techniek College. De school belde Ralph met een probleem: de studenten hadden moeite met ruimtelijk inzicht. Dit zorgde ervoor dat ze het bijvoorbeeld lastig vonden om elementaire wiskundige vormen te herkennen. De school wilde het liefst een innovatieve, technologisch vernuftige oplossing hiervoor. Om de leerlingen en docenten hierbij te helpen, ontwierp Ralph een soort spelletje, waardoor de leerlingen met een digitale blokkendoos een ontwerp van een bekend gebouw konden nabouwen. Ralph: “als eerste hebben we een 3D-ontwerp van een huis geïmporteerd. Studenten ontwierpen huizen op hun eigen pc. Daarna zijn die ontwerpen geëxporteerd naar een hologram. Dat hologram verscheen met behulp van de Hololens in de klas, waarna de docent de studenten vroeg, kunnen jullie dat huis nabouwen met wiskundige blokken uit een virtuele blokkendoos? Zo viel voor veel studenten eindelijk het kwartje.” Het belangrijkste is volgens Ralph dat de school het anders wilde doen, met technologie als oplossing. De school was op zoek naar manieren om lessen interactiever en innovatiever te maken, een bestaand probleem op te lossen en om deze technologie in de toekomst in te zetten in situaties als waarin we ons nu bevinden. Want met behulp van een Hololens, kan je ook een hologram bij iedere student in de huiskamer laten verschijnen. Zo kan je hen bijvoorbeeld de anatomie van een hart laten zien tijdens biologieles, waarna ze deze zelf in hun kamertje uit elkaar kunnen halen. Dat opent enorm veel mogelijkheden voor interactieve lessen en begripsvorming op afstand.

De volgende stap is om de Hololens in te gaan zetten voor open dagen en lessen op afstand. Veel scholen merken dat open dagen steeds slechter worden bezocht. Met behulp van een kartonnen bril waar potentiële studenten hun telefoon in steken, kunnen zij in de toekomst vanaf hun bank een virtuele tour door een school volgen. Ook ziet Ralph de Hololens, en virtual reality in het verlengde daarvan, als de toekomst van lessen op afstand. “Wat heb je daarvoor nodig? Een school die durft te zeggen: wij gaan experimenteren, pionieren. En die daar een budget voor uittrekt. Daarmee laat zo’n school ook zien: wij zijn relevant, wij zijn bezig met nieuwe technologieën.”