Van papieren bijbel naar een gesloten goederenstroom

Evert Zaal (IT-manager van Big Bazar) vertelt over de app die samen met Colleqtive is ontwikkeld voor het bestellen van voorraad en het stroomlijnen van de goederenvoorraad, door de goederenontvangst te koppelen. Het doel hiervan was om meer grip te krijgen op de goederenstroom tussen het distributiecentrum en de winkels. Inmiddels is deze app aangevuld met oplossingen vanuit Retail Connected-partners, zoals een app van Colleqtive voor het scannen en bestellen van de winkelvoorraad.

Evert: “onze medewerkers liepen nog met een oud bestelboek door de winkel, een soort papieren bijbel met allerlei ezelsoren en notities. Na het handmatig noteren van de voorraad, moesten de bestellingen nog gescand worden.

Samen met Broad Horizon en Colleqtive hebben we een app ingericht in combinatie met Dynamics 365 Operations die het bestelboek overbodig maakt. De oude handscanner is aangepast en kan middels de cloud producten inladen in het winkelportaal. Tegelijkertijd hebben we er ook voor gezorgd dat kernartikelen automatisch opnieuw besteld worden door middel van de behoefteplanning in Dynamics 365. Dit herbestellen willen we uiteindelijk uitbreiden naar alle producten rekening houdend met het assortiment per winkel. Eigenlijk willen we dat mensen iedere dag verrast worden met nieuwe artikelen. We wilden dat het personeel minder tijd moest besteden aan bestellen, zodat onze medewerkers meer tijd krijgen om winkelend publiek te helpen en alleen hoeven aan te vullen als dat nodig is. De app is veel nauwkeuriger en geeft een beter overzicht van wat er onderweg is.

Een gesloten (geld-)goederenstroom

Voor ons is het belangrijk dat de winkels ook kunnen aangeven dat ze de goederen hebben gekregen. Zo ontstaat er een gesloten (geld-)goederenstroom tussen het DC en de winkels en dat is weer fijn voor onze accountant. In de winkel ondersteunen we dit hele proces met het winkelportaal. Daarin kunnen de medewerkers zien wat ze zelf besteld hebben, wat door het hoofdkantoor gepusht wordt, welke artikelen actie artikelen betreffen en wanneer de goederen geleverd gaan worden. Ook is er een aandachts-artikelenlijst, waarop ze kunnen zien of er met een bepaald product iets aan de hand is. We tonen winkelartikelen die ze niet hebben, zodat ze die nog kunnen bestellen. Uiteindelijk willen we dit uitbreiden met zaken als derving en instore-zendingen.

Volg onze journey

Benieuwd naar onze volgende stap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ons blog.

Deel jouw uitdaging