Open dagen en studentenwerving in tijden van social distancing

In het kader van het webinar ‘Digitale Open Dag oplossing’ op 12 mei a.s. spreken we vandaag met Jakob van Gorp (solution architect bij Broad Horizon) over open dagen en studentenwerving in tijden van social distancing.

Jakob van Gorp

De gevolgen van Corona voor studentenwerving

Het hoger onderwijs is altijd bezig met de werving van nieuwe studenten. Door de huidige Corona-crisis vallen alle fysieke evenementen uit. Het webinar gaat over hoe je potentiële studenten nu kan voorlichten over de opleidingen die je biedt en de instelling die je bent. Traditioneel gebeurt dit natuurlijk in de vorm van open dagen (de breedste vorm van voorlichting), proef- of meeloopdagen en studiekeuze-adviesgesprekken (de meest persoonlijk vorm van voorlichting). De afgelopen anderhalve maand is veel energie en tijd besteed aan het zo snel mogelijk opzetten van digitaal lesgeven. Tegelijkertijd zien wij ook weer dat onderwijsinstellingen langzaam gaan nadenken over de volgende stap en het volgende jaar. Hiervoor moeten ze voorlichten en werven. Het uitgangspunt is hierbij altijd om de juiste student op de juiste plek te krijgen.

Blended voorlichten

Zelfs als alle maatregelen binnenkort teruggedraaid zouden worden, iets wat niet waarschijnlijk lijkt, is de trend ingezet om over te gaan op een meer blended manier van voorlichten, door on- en offline methoden te combineren. In het webinar leg ik uit hoe dit soort online evenementen efficiënt georganiseerd kunnen worden. Daarnaast laat ik zien hoe een instelling met online evenementen potentiële studenten (bijna) net zo goed en gericht kan begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze als met fysieke evenementen. Een groot gedeelte van de ‘reis’ van de potentiële student blijft online intact. Zo hoeven de aanmeldmogelijkheden en mailings naar doelgroepen niet veranderd te worden. Ook in de wereld na de Corona-crisis kunnen onderwijsinstellingen gebruikmaken van de digitale opzet van evenementen, waardoor het palet aan voorlichtingsmogelijkheden groter wordt en potentiële studenten op een manier kunnen worden voorgelicht die bij hen en de huidige tijd past. De gecombineerde inzet van Dynamics 365 en Teams kan gebruikt worden voor diverse typen evenementen, ook voor evenementen die niet gericht zijn op werving. Uiteraard geeft dit een andere ervaring dan een fysiek evenement. Tegelijkertijd kan er online veel. Zo kunnen ook een-op-een gesprekken gefaciliteerd worden, of kan een groepsgesprek met potentiële studenten en een docent georganiseerd worden.

Bredere functionaliteit

Nu hebben we de tool ingericht op een open dag, maar de tooling beperkt zich niet tot een specifieke uiting. Je kan het eigenlijk voor van alles gebruiken. In de toekomst zie ik deze tool als toevoeging op het palet en de instrumenten die onderwijsinstellingen nu ook al inzetten voor werving. Op deze manier kan je als onderwijsinstelling in deze tijd alsnog je identiteit uitdragen. Door een goede voorbereiding en door alle uitingen van de organisatie op één lijn te plaatsen, kan je toch heel goed uitdragen waar je voor staat als instelling.

Benieuwd geworden naar hoe je deze tool inzet voor werving en open dagen? Meld je dan hier aan voor het webinar.