Microsoft anno 2020

 

Microsoft speelt altijd in op de IT-wereld van vandaag, de korte en lange toekomst. Waar liggen jouw kansen en waar investeer je in anno 2020?

AI, IoT, VR & WEARABLES

Door kunstmatige intelligentie kunnen veel fysieke en eenvoudige werkzaamheden geautomatiseerd worden. De hedendaagse systemen zijn zo intelligent dat zij zichzelf ook verbeteren.

DE I VAN?

Door de rijkdom aan beschikbare data staat de ‘I’ in IT niet meer voor informatie, maar voor intelligentie.

DE BASIS

De eerste stap naar succesvol gebruik van innovaties is het op orde krijgen van de datahuishouding.

Nieuwe technologieën ontwikkelen zich razendsnel. De ene doorbraak na de andere dient zich aan en dit kan heel verwarrend werken. Waar liggen kansen en waar investeer je in? Onze ervaring leert dat Microsoft de laatste jaren meestal de slimste koers volgt. Het software bedrijf zet vooral in op artificial intelligence, internet of things, virtual/augmented/mixed reality en wearables.
Rond 2020 genereert de gemiddelde persoon 1,5 GB aan data per dag, een smart home 50 GB en een slimme stad maar liefst 250 petabyte. Door de rijkdom aan beschikbare data staat de ‘I’ in IT niet meer voor informatie, maar voor intelligentie. De belangrijkste trend is dan ook alles dat te maken heeft met artificial intelligence (AI): van Big Data en geavanceerde analyses tot machine learning, bots en autonome voertuigen. Door kunstmatige intelligentie kunnen veel fysieke en eenvoudige werkzaamheden geautomatiseerd worden. De hedendaagse systemen zijn zo intelligent dat zij zichzelf ook verbeteren.

ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Microsoft ziet AI als een reeks technologieën die computers in staat stellen om te zien, te luisteren, te begrijpen, te leren en te redeneren. Net als mensen doen. Zo wordt de omgang met computers steeds natuurlijker en responsiever. De visie van Microsoft is dat de machine de mens niet vervangt, maar aanvult. Zo versterk je je netwerk met een extra gesprekspartner.

AI biedt een scala aan mogelijkheden om repeterende, administratieve en klant ondersteunende werkzaamheden te automatiseren. Vanwege de veelheid aan mogelijkheden is het belangrijk om een focuspunt te vinden: een probleem dat je wilt oplossen of een service die je wilt verbeteren. Steeds meer bedrijven zetten bijvoorbeeld chat- bots in om vragen van klanten te beantwoorden. De bot ondersteunt medewerkers en beantwoordt simpele vragen.

AI kan ook gebeurtenissen voorspellen. Hierdoor kan Feenstra cv-ketels beter in de gaten houden en kunnen organisaties de machines in fabrieken al repareren voordat ze kapotgaan. Om te helpen om de maatschappij inclusiever te maken, investeert Microsoft 25 miljoen dollar in ondersteuning van mensen met een beperking via het ‘AI for Accessibility’-programma. Dit levert intelligente apps op zoals ‘Seeing AI’ die slechtzienden en blinde mensen helpt bij het navigeren. Een ander voorbeeld is Hepicto, een AI-tool die het voor mensen met autisme gemakkelijker maakt om te communiceren.

INTERNET OF THINGS

Microsoft wil de komende vier jaar 5 miljard dollar investeren in het Internet of things (IoT). Dit met een simpel doel: klanten de mogelijkheid bieden om hun bedrijfsvoering – en de wereld in het algemeen – te transformeren met verbonden oplossingen. Alle dingen die een computerchip, sensoren en connectiviteit ingebouwd krijgen, vormen straks een enorm netwerk. Dan is alles met alles verbonden. Dit is de ‘intelligent edge’: de interface waardoor AI en de cloud samenkomen om nieuwe informatie te verzamelen en te begrijpen. Dit kan ons enorm helpen om meer te doen met een van onze kostbaarste bezittingen: tijd.

IoT maakt nieuwe benaderingen mogelijk om zakelijke uitdagingen op te lossen: op de werkvloer, in de fabriek en ook in bijvoorbeeld ziekenhuis- en operatiekamers. Ziekenhuizen en artsen die patiënten op afstand in de gaten houden. Supermarkten die de houdbaarheid van producten op de schap- pen meten met sensoren.

Door het IoT kunnen mensen hun bedrijf efficiënter besturen, hun dienstverlening verbeteren en fors besparen. Ook op bijvoorbeeld energie en water. Het IoT gaat de wereld onherkenbaar veranderen.

VIRTUAL, AUGMENTED EN MIXED REALISTY

Virtual Reality zorgt voor een meeslepende beleving van de digitale wereld en Augmented Reality voor een digitale laag over de echte wereld. Hiervoor zijn veel interessante toepassingen te bedenken. Chirurgen helpen met het lokaliseren en visualiseren van organen ter voorbereiding van een chirurgische ingreep bijvoorbeeld. Of onderhoudsmedewerkers die bij het repareren van een lift via hun headset een grafiek met de onderhoudsgeschiedenis en andere relevante informatie, schema’s en instructies te zien krijgen.

De meest veelbelovende ontwikkeling is misschien wel de samensmelting van VR en AR tot mixed reality (MR). Met gemengde realiteitsbelevingen die je omhullen, je aandacht focussen, je zintuigen betrekken en je nieuwsgierigheid en voorstellingsvermogen opwekken. Zo worden nieuwe scenario’s voor communicatie, leren en samenwerken ontsloten. Mooie voorbeelden zijn de in mei 2018 gelanceerde toepassingen Microsoft Remote Assist en Microsoft Layout. Assist zorgt dat medewerkers direct in contact worden gebracht met een expert van een helpdesk. Met Microsoft Layout maak je ruimteontwerpen en kamerindelingen.

WEARABLES

Wearables zijn apparaten die je op je lichaam kunt dragen, op je hoofd of om je pols bijvoorbeeld. Smart glasses, smart fitness bands en smart watches met sensoren en draadloze internetverbindingen. Je kunt ze koppelen aan je smartphone of laptop, en de verzamelde data inzien en interpreteren.
Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld is de HoloLens. Deze headset plaatst een virtuele laag over je beleving waardoor je contextuele informatie kunt raadplegen.

Deze technologie zal de komende jaren razendsnel ontwikkelen door verbeteringen in sensortechnologie. Bovendien zien wearables er steeds beter uit én worden ze steeds beter betaalbaar. Zo is er nu de door studenten van de universiteit van Twente ontwikkelde Aryzon AR headset als kartonnen tegenhanger van de Hololens. Ook zien we steeds meer Microsoft Bands: fitnesstrackers met onder andere een hartslagmeter, gps-systeem en een uv-sensor.

HET BEGINT BIJ DATA EN LEIDERSCHAP

Data is het fundament van al deze trends. De eerste stap naar succesvol gebruik van innovaties is het op orde krijgen van de datahuishouding. Daarnaast is het belangrijk om een digitale strategie te bepalen en scherp te blijven op kansen die zich voor- doen. Ruimte geven aan innovaties betekent ook: medewerkers faciliteren en inspireren en de juiste mate van coördinatie en delen inbouwen. Hoe kun je technologie benutten om medewerkers te versterken, het contact met de klant te verbeteren, processen te optimaliseren en producten te trans- formeren? Jezelf voortdurend vernieuwen is het nieuwe ‘business as usual’. Hiervoor ligt een heel nieuw speelveld open. En het goede nieuws is dat er ook in jouw organisatie veel goede ideeën te vinden zijn.