Voorbereid op de baan van de toekomst, praktijkgericht leren met de datasets van DOTS DataSampler

Wie nu een opleiding volgt voor de baan van morgen kan niet om data heen. Bedrijven zetten in toenemende mate data in voor het onderbouwen van beslissingen. De medewerker van morgen heeft dus een stevig fundament nodig in het datagedreven werken. Dit start in het onderwijscurriculum; het onderwijsaanbod bevat daarom steeds vaker onderzoeksmethoden, analysevaardigheden en omgang met gegevensbronnen.

Als docent wil je jouw studenten zo goed mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt. Oefenen is hier het sleutelwoord, hoe vaker studenten in aanraking komen met een casus die goed past de praktijk, hoe beter zijn ze voorbereid op de toekomst. Een voorbeeld wordt realistisch als er data beschikbaar is die tot de verbeelding spreekt. De DOTS DataSampler helpt om dit mogelijk te maken.

Ontstaan uit de behoefte aan realistische data

Cmotions, onderdeel van Broad Horizon leidt al ruim 15 jaar mensen op het gebied van data en analyses op. Dit doen we met ons Talent Program (voorheen Talent Academy), maar ook met trainingen, zoals de R- en Python Experience. Onze ervaring is dat er weinig datasets zijn die goed aansluiten bij de toepassingen die je binnen een opleiding of training wilt oefenen. Daarom hebben onze data scientists de DOTS DataSampler ontwikkeld. We gebruiken deze tool om realistische datasets te creëren, onder andere voor onze eigen opleidingen en trainingen. Deze kennis stellen we nu ook beschikbaar voor andere docenten.

Zoals gezegd zijn datavaardigheden het beste aan te leren door de praktijk te simuleren. Datasets van de DOTS Datasampler bieden die mogelijkheid. De gegevens zijn zeer geschikt voor bewerking in alle analysetools, waaronder de gratis beschikbare tools als R, Python en Knime.

Levensechte, fictieve data

Binnen marketing komt het segmenteren van klanten veel voor. Klanten worden op basis van gedrag ingedeeld in een groep. Lidmaatschap van die groep bepaalt wie een aanbod voor een product ontvangt of welke klant een voucher krijgt voor een volgende aankoop.
Door studenten een realistische dataset met klantdata aan te bieden, is het zelfstandig opbouwen van een segmentatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een Telecom operator die zowel (mobiele) telefonie, internet als TV aanbiedt. Nee, het is geen data van KPN of VodafoneZiggo. We bieden fictieve data van o.a. Tube Telecom aan, onze fictieve telecom operator.

Datasets beschikbaar voor jouw studenten!

Met een abonnement op DOTS DataSampler ben je als docent in staat om zelf voorbewerkte datasets te gebruiken of uit te breiden naar eigen inzicht. De datasets zijn geschikt voor beschrijvende statistiek, dashboarding, segmentatie of voorspeltechnieken. Daarnaast zijn deze gegevens AVG proof, de inhoud is namelijk fictief.

Eenvoudig de basisdatasets aanpassen

We bieden meerdere basis datasets aan zoals de dataset van Tube Telecom. Deze datasets kan je zelf aanpassen aan jouw wensen:

  • Wijzig de grootte van groepen in een dataset;
  • Voeg eenvoudig variabelen toe;
  • Verander relaties tussen tabellen;
  • Pas de verdeling van bestaande variabelen aan naar eigen inzicht.

We hebben het zo eenvoudig gemaakt, dat dit niet veel voorkennis en ervaring vraagt. Met beperkte inspanningen creëer je mooie, onbeperkt bruikbare, datasets waarmee studenten aan de slag kunnen binnen een opdracht of examen. Onze eerste klanten en studenten zijn enthousiast zijn over de praktische manier van ervaring opdoen met aansprekende cases met relevante data!

Lijkt dit voor jou en je collega’s interessant en wil je meer weten of een demo? Neem gerust contact op met Riens Koopman (r.koopman@cmotions.nl of 06 51 26 51 97).

Enkele ervaringen van eerdere gebruikers:

”Binnen onze opleiding Commerciële Economie vinden we het belangrijk dat studenten ervaring kunnen opdoen met (marketing) data zoals die ook in het bedrijfsleven gebruikt worden. Het gebruik van echte data van bedrijven in het onderwijs kan lastig zijn vanwege de vertrouwelijkheid van de data en de AVG. Daarom zijn we heel blij met de DataSampler tool van Cmotions. Hiermee kunnen onze studenten op basis van realistische, maar fictieve (marketing) data hun onderzoeksvaardigheden aanscherpen. Bovendien kunnen docenten met de tool gemakkelijk meerdere varianten van een zelfde dataset maken voor verschillende klassen of (her)tentamens. Dat verkleint de kans dat studenten elkaars werk kopiëren.”  – Jesse Weltevreden – Lector Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam

“De datasets van Cmotions bieden onze studenten een relevante context om aan de gang te gaan met het analyseren van data.” – Marlies Springorum – Coördinator Business Studies Marketing

 

Dit artikel is eerder verschenen op de website van Cmotions.