Hoe creëer je een adaptieve mindset?

 

De wereld is een onstuimige plek vol verandering, onzekerheid en complexiteit. Hoe blijft je bedrijf staande ten tijde van deze constante verandering? Hoe creëer je een adaptieve mindset? En welke digitale competenties heb je als leider nodig? Het waren de centrale vraagstukken tijdens de Scope on the Future summit op 4 april 2019, het allereerste evenement van IT-dienstverlener Broad Horizon.

TERUG NAAR DE OORSPRONG

De dag werd afgetrapt door Erik van Laar, partner bij Broad Horizon: “Vandaag treedt Broad Horizon voor het eerst naar buiten als merk en we hadden geen betere plek kunnen kiezen dan het COBRA Museum.”

Broad Horizon, het moederbedrijf van True, Abecon, Breinwave, House of Engagement en GreatCircle, presenteerde zich op Scope on the Future met één gezicht naar de markt. Als specialist in business consultancy, managed hosting, digitale werkplekken, security, data & AI en het leveren van diensten op het gebied van strategie, ontwerp, bouw en implementatie van bedrijfskritische ERP- en CRM-systemen. Broad Horizon is tevens de grootste onafhankelijke specialist op het gebied van realisatie en beheer van geïntegreerde oplossingen gebaseerd op de volledige Microsoft-stack.

De ruim 150 bezoekers van het evenement, bestaande uit zakelijke eindbeslissers, zaten letterlijk tussen de schilderijen van grootmeesters van de COBRA-kunststroming. “Een belangrijk uitgangspunt voor de COBRA-beweging was teruggaan naar de oorsprong. Zij gingen een ontdekkingsreis aan om tot de essentie te komen”, vertelde Erik.

METAFOOR VOOR INNOVATIE

“Rond 1600 gingen we met schepen op ontdekkingsreis naar Oost-Indië om specerijen te halen. Onderweg moesten scheepslui continu positie bepalen met behulp van een zeekaart, kompas en sextant, al eeuwen vaste waardes in het scheepsbestek om te bepalen waar ze waren.

Gaandeweg werden boten sneller door technologie en kennis. Er werd vooral meer technologie toegevoegd: grenen masten, zeilen die van ander materiaal werden gemaakt zodat de wind beter gevangen werd. Zo ging de snelheid in vierhonderd jaar naar 40 kilometer per uur.  Erik: “In de afgelopen tien jaar zijn zeilboten van 40 naar 100 km per uur gegaan. Er is een andere manier van denken toegepast waardoor dit mogelijk werd.”

Zo noemde Erik als voorbeeld dat zeilboten tegenwoordig draagvleugels hebben, waardoor de boot uit het water gelift wordt bij snelheid. “Door de technologie van de zeilboot anders in te zetten kon men anders nadenken over snelheden. Dit was alleen mogelijk door anders te denken. Door terug te gaan naar de oorsprong en de reis durven te maken.

EEN BREDERE HORIZON

Net als de mensen die boten slimmer maken, kijkt Broad Horizon hoe bedrijven technologie slimmer en adaptief in kunnen zetten.

Hierbij heeft Broad Horizon vier belangrijke pijlers:

Engage your customersweet en herken wat er bij je klant gebeurt

Empower your employees hoe krijg je de medewerkers mee in digitalisering?

Improve your operations – hoe kun je digitalisering inzetten om in combinatie met engagement klanten toegang te geven tot informatie of makkelijk omgang tot informatie.

Futurize your products hoe kun je bestaande producten en diensten omzetten tot iets wat adaptief is en klaar voor de toekomst?